Het Haagse paspoort van Annechien Meier 

In Haagse Paspoorten gaan we in gesprek met Hagenaren die verder kijken dan de stadsgrenzen. Mensen die vanuit Den Haag impact maken en zich inzetten voor de wereld om hen heen. In elk verhaal ontdekken we wat hen drijft, waar hun betrokkenheid vandaan komt en waarom hun werk zo goed past bij Den Haag als internationale stad van vrede en recht.

Het kleinste park van Den Haag

Deze week spreken we met Annechien Meier. Ze is beeldend kunstenaar en werkt vanuit een duidelijke overtuiging: de interactie tussen mens en omgeving kan anders. Zij werkt aan initiatieven die Den Haag groener en leefbaarder maken. Dit doet ze trouwens niet alleen in haar eigen stad; met haar projecten gaat ze de hele wereld over. Annechien ontwikkelt microklimaten, dat zijn kleine gebieden die zich als kleine oases onderscheiden van hun omliggende omgeving. ‘Interactie tussen mens en omgeving staat centraal in mijn werk’, vertelt ze. ‘Ik maak projecten die te maken hebben met klimaat, natuur en mensen.’

Als Haagse bewoner ziet Annechien hoe belangrijk haar bijdrage is. Zij ziet Den Haag als een stad waar veel steen en weinig groen samenkomen ende hitte in de zomer kan flink oplopen. Vooral voor ouderen en kinderen heeft dat impact. Haar projecten laten zien dat je die omgeving stap voor stap kunt veranderen.

Het kleinste park met een grote impact

Een van haar bekendste projecten is het kleinste park van Den Haag van 50 bij 50 centimeter, vlak bij het Binnenhof. Het idee ontstond na een reis naar Portland, met collega Gert-Jan Gerlach, waar ze zag hoe natuur teruggebracht werd in de stad. Die inspiratie vertaalde ze naar Den Haag.

Samen met anderen haalde ze stenen weg en maakte ruimte voor groen. Het parkje, klein maar opvallend, trok meteen de aandacht van bewoners en toeristen. Mensen bleven staan, keken, en deden mee. Ze voegden zelf kleine elementen toe, verzorgden het groen en maakten foto’s. Het parkje in al zijn kleinigheid was een toegankelijk en interactief monument aan vergroening die veel aandacht kreeg, niet alleen onder de Hagenaars.

‘We hadden duizenden volgers op internet die dat dan ook bezochten en foto’s van elkaar plaatsten. Dus dat was leuk,’ vertelt Annechien over de reactie op het kleine parkje.

Hoewel het park tijdelijk verdween door de verbouwing van het Binnenhof, komt de stadse oase binnenkort terug tegenover het Buitenhof. Voor Annechien is dat meer dan een herplaatsing. Het is een symbool voor wat mogelijk is.

Een oproep aan de stad

Wat haar werk bijzonder maakt, is dat het niet stopt bij kijken. Het nodigt uit tot doen. Annechien wil mensen activeren om zelf hun omgeving te veranderen, hoe klein hun actie ook kan lijken.

Haar advies is simpel: ‘Begin dichtbij. Op je balkon, in je straat of voor je eigen voordeur. Kleine acties maken verschil.’

‘Bedenk je eigen motto en ga daarmee aan de slag’, zegt ze.

Voor Annechien persoonlijk is dat motto helder: ‘Onttegel!’ Een kleine ingreep met een grote betekenis voor de stad van morgen.

Fotografie: Sander Foederer en Courtesy Stroom Den Haag

Volg ons op onze socials