In stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg is Feest in de Vinex uitgegroeid tot een buurtfestival waar het draait om het ontmoeten van buurtgenoten. Met muziek, creatieve workshops, lekker eten en drinken heeft het festival in de afgelopen jaren bewoners bij elkaar gebracht. Niet alleen voor een gezellige dag, maar juist om verbinding te versterken tussen mensen van verschillende leeftijden en achtergronden.
Voor Karishma Badloe is dit initiatief heel waardevol. Als bewoner en ondernemer van Ypenburg ziet zij hoe mensen samenkomen en hoe er op zo’n dag positieve energie ontstaat in de wijk om een gemeenschap te vormen.
Initiatiefnemer Walter van Krieken woont al bijna twintig jaar in Ypenburg en is voorzitter van Bewonersplatform Ypenburg. Als een van de organisatoren ziet ook hij hoe Feest in de Vinex bijdraagt aan saamhorigheid, leefbaarheid en verbinding in het stadsdeel.


Voor corona vond in Ypenburg jaarlijks het Waterfestijn plaats. Toen dat stopte, ontstond er ruimte voor iets nieuws. Rond het twintigjarig jubileum van Leidschenveen-Ypenburg kwam Feest in de Vinex op het juiste moment voorbij en werd het initiatief omarmd door de wijk.
Daarmee kreeg Leidschenveen-Ypenburg opnieuw een moment waarop bewoners elkaar konden ontmoeten en samen iets konden beleven.
Wat Feest in de Vinex bijzonder maakt, is dat het inspeelt op een blijvende behoefte in de wijk. Ondanks drukte met werk, privé en dagelijkse verplichtingen willen bewoners elkaar blijven ontmoeten.
Binnen Nieuw70 is Feest in de Vinex een voorbeeld van hoe een lokaal festival kan bijdragen aan verbinding en gemeenschapsgevoel in de wijk. Het initiatief laat zien dat ontmoeting begint bij samen iets beleven. Karishma en Walter zijn er zichtbaar trots op.
Helaas dit jaar geen Feest in de Vinex, maar de organisatoren vinden wel dat het echt past bij het stadsdeel en de toekomst.